het schip


Oktober: bootjes bouwen (2)

In oktober werken we hard aan de bouw van de bijbootjes. Omdat het leuk is om het hele bootjebouw-verhaal bij elkaar te hebben, volgt hier eerst nog een keer het verhaal van de start, zoals dat al op de blog van september is verschenen.

Er wordt materiaal besteld. En als dat eenmaal gearriveerd is,







kan het project beginnen. Het bootje wordt iets groter dan wat we hadden, en het zal van schuim, glas en epoxy worden gemaakt, net zoals Bella Ciao jaren geleden. De werkplaats beschikt ook over een vacuumpomp, en dus gaan we er in eerste instantie voor om het geheel onder vacuum te bouwen, hetgeen als voordeel heeft dat je minder epoxy gebruikt, waardoor het eindproduct lichter wordt.
We beginnen om de mallen (het bootje en het dekje) goed op te zetten, schoon te maken en in de was te zetten







Daarna moet het schuim precies pas gesneden worden om in de mal te passen











het wordt een grote legpuzzel







en om het spoort straks niet bijster te raken worden alle onderdelen genummerd



Daarna kan het proefdraaien met de vacuumpomp plaatsvinden



We leggen alles (droog) in de mal, pakken de mal in een grote plastic zak en dan kan de pomp aan... en dan blijkt dat de pomp bij lange na niet genoeg vacuum kan zuigen om het gewenste resultaat te bereiken! Tijd voor een kop koffie en beraad over plan B



Plan B is dat we laag voor laag met de hand aan brengen: te beginnen met een laag glas met epoxy: alle schuim wordt nu uit de mal gehaald



het glas wordt geknipt en dan kan de eerste glas-klus beginnen



Niet alleen moeten Bas en Monique nu snel leren hoe je dat precies moet doen, maar er moet ook nog eens snel gewerkt worden, omdat het epoxymengsel door de hoge temperaturen hier in ongeveer 15 minuten niet meer verwerkbaar is! Achteraf bezien hadden we dus ook nooit genoeg tijd gehad om dit onder vacuum te doen... We krijgen het met veel inspanning klaar en als het glas er eenmaal in zit moet het schuim worden ingesmeerd met een speciaal mengsel waarmee het op de glaslaag wordt geplakt. Het aanmaken van het mengsel is een stoffig karwei en met mondkapje gehuld in de overall is het bij een binnentemperatuur van circa 35 graden ook nog eens een zweterig karwei



Als het schuim weer pas gelegd is en is vastgeplakt, zit de eerste ronde erop. De volgende dag kan de binnenste glas-epoxylaag erop en daarop wordt vervolgens normaal gesproken een product aangebracht dat 'peelply' heet, dat je er als alles droog is weer vanaf trekt. Maar omdat we dat niet konden krijgen gebruiken we polyester douchegordijnen, die je hier voor weinig geld kunt kopen en die hetzelfde resultaat opleveren! Deze laag zal ervoor zorgen dat het product zo glad mogelijk wordt (dus minder schuren en plamuren straks).



Als dit allemaal is aangebracht, kan het drogen en kunnen we intussen het dekje doen, volgens dezelfde procedure



En dan is het grote moment aangebroken dat het bootje uit de mal moet: dat vereist behoorlijk wat krachtwerk







Maar dan komt er uiteindelijk toch echt een vorm van een bootje uit de mal



en kan Frits het resultaat inspecteren



Hier pakken we de draad van het vervolg op.

Het dekje kan nu volgens dezelfde procedure worden aangepakt:



en dus worden de onderdelen hier ook genummerd, wordt een glaslaag aangebacht, komt het schuim erop en wordt op de schuimlaag weer een laag van glas en epoxy aangebracht. Door de hoekjes en de bochtjes in het ontwerp is het goed opvullen van de mal best een uitdaging. Maar de leercurve van Bas en Monique is steil. En zo kunnen we na 2 dagen ook het dekje uit de mal halen











Nu hebben we dus de hoofdonderdelen van het eerst bootje! We zetten het dekje op de romp



Ja hoor: het begint al echt op een bootje te lijken!
En we kunnen aan de slag gaan met de rompen en de dekjes van het tweede en het derde bootje











en met het maken van de onderdelen, zoals de vloertjes, waarmee het nodige pas- en meetwerk gemoeid is







en die we met koolstof verstevigen















en de achterplaten







die moeten zorgen voor luchtdichte kamers voor het drijfvermogen op respectievelijk de bodem en achterin de bootjes.
Omdat we er straks, als de dekjes er eenmaal opzitten niet meer goed bij kunnen, maken we de binnenkanten van de rompen glad



En dan kunnen de vloertjes in de rompen worden geplakt



de dekjes er op en beginnen de bootjes er echt op te lijken



Er is natuurlijk regelmatig overleg, waarbij Frits Bas en Monique instructie geeft



die vervolgens in de praktijk wordt toegepast



Frits heeft bedacht om een buis te lamineren aan de buitenkant, waaraan we de stootrand kunnen monteren



En het geheel begint al meer en meer op een bijbootje te lijken



Intussen viert Frits zijn verjaardag: overdag in de werkplaats, die Bas en Monique met vlagggetjes opvrolijken



en 's avonds aan boord met een gezellige borrel en opnieuw prachtige versieringen, precies in de juiste kleuren







Na nog weer de nodige rondes plamuren en schuren en het monteren van allerlei kleinere onderdeeltjes (zoals het loosgat achterin, de versterkingen voor de hijspunten en voor het buitenboordmotortje en een kastje voorin), is het bootje verfklaar voor de grondlaag







Intussen hebben Bas en Monique nog wat schuurwerk te doen



Frits gaat door en kan het bootje in de juiste kleur verven







en even een genietmomentje inlassen als de kleur er goed is opgekomen



Dan nog antislip op dek en het vloertje, handvaten maken, de waterlijn aanbrengen en een laag aangroeiwerende verf (antifouling) onderop



Intussen heeft Frits de stootrand gemaakt: hij heeft noodles



in een slurf van zonbestendige stof genaaid, met aan de andere zijde een pees om het geheel in de gleuf van de pvc-buis te schuiven:



Het bootje is nu klaar voor transport naar het water











het wordt uitgeladen op het strand



en daar is-t-ie dan



















En hij doet 't! Kijk maar

























Met dank aan Monique voor de foto's

[jan 2021]

[feb 2021]

[mrt 2021]

[apr 2021]

[mei 2021]

[juni 2021]

[juli 2021]

[okt 2021]

[nov 2021]

[dec 2021]

[2020]

[2019]

[2018]

[2017]

[2016]

[2015]

[2014]

[2012/13]

[2010/11]

120 m² zeiloppervlak
120 m² lichtweerzeil
In blauw zijn de 4 gastenhutten (1x tweepersoons en 2x eenpersoons) gemarkeerd
Overal aan boord genieten